Thursday, August 29, 2013

Impian Kami




Tentang yang ditulis kali ini sudah lama tersimpan dalam minda. Bak barang-barang yang disimpan kemas dalam kotak-kotak oleh isteri kesayanganku, Sinar, dalam store rumah.. Hehe, jangan marah aaaa Sayang!

Proses perjalanan waktu membawa manusia dimuka bumi ini pada pelbagai perubahan. Ketika seseorang masih kanak-kanak kecil, membesar menjadi teruna dara, dan hinggalah ke tua. Semasa mudanya terpampang pilihan-pilihan dihadapannya. Ia nak jadi apa kelak. Pasti senyum merekah dibibir bila ditanya, sambil bersemangat menyatakan apa yang dicita-citakan. Berbinar wajah. Apalagi kalau yang diceritakan mendapat sokongan dari si-pendengar. Akan terlihat satu keceriaan, dengan penuh keyakinan ia pasti yang impiannya itu akan terwujud.

Itu cerita masa muda. Bagaimana dengan yang tua? Saya rujuk perkataan 'tua' sebagai berumur 40 tahun keatas.

Apakah bila menjangkau umur tua, kita dikira sudah terlambat untuk berimpian? Jika ada yang berpandangan begini, ianya adalah kurang tepat. Manusia diciptakan oleh Allah SWT sebagai makhluk yang berakal. Dengan akalnya itu, ia mampu memanfaatkan dan mengolah segala sesuatu yang telah dibentangkan oleh Allah di alam semesta yang sebegini luas. Cuma terpulang kepada kita untuk mempergunakannya dengan baik atau tidak. Dan seperti yang Sinarku pernah kata dalam blognya yang lepas, setiap pilihan pasti ada consequences (natijah) yang tercetus dari pilihan itu sendiri.




Alhamdulillah. Dengan kehebatan Allah Ta'ala yang Maha Bijaksana, Dia memberi kami 'akal, minda dan hati yang sehat, agar aku dan Sinar terus bersemangat menggapai impian kami, dan ini adalah impian bersama kami berdua dan juga anak-anak tercinta.


Ya Allah, kami pohonkan MaghfirahMu, Engkau ampunkanlah segala dosa-dosa kami.
Tunaikanlah segala hajat-hajat kami, dan kami pohonkan bantuanMu, 
mudahkanlah segala urusan bagi kami agar tertunainya segala hajat-hajat kami itu. 


Aamiin Ya Rabbal 'Alamiin.


Selamat Menjalani 'Ibadah Puasa!


~  Cahaya