Thursday, November 7, 2013

Bahagia Itu Ada Dalam Kita


Assalamu'alaikum semua. Adakah anda bahagia?



Kalau dulu-dulu, saya tahu yang kalau ingin merasa gembira, pergilah jalan-jalan tengok movie, bercuti melancong ke luar negeri atau jalan-jalan cari makan, dan sebagainya. Tinggalkan dulu  sekejap segala masalah-masalah. So kita pun happy lah...

Tetapi kita tidak menyedari, hakikat happy atau kebahagiaan itu sebenarnya adalah sangat dekat. Yang lebih menakjubkan lagi - ianya percuma - ia ada dalam diri kita sendiri.

Kebahagiaan itu terletak di dalam. Di dalam hati. Tak jauh sebenarnya, hanya kita yang tak sedar atau terlupa. Hati yang bagaimana ? - 

Hati yang sentiasa ingat ALLAH. Hati yang sentiasa bersyukur - berterima kasih kepada Allah Maha Mencipta dan sesama insan. Hati yang sentiasa terdorong dan berniat ke arah kebaikan. Hati yang penyayang, yang sabar dan tenang menghadapi ujian. Hati yang mudah memaafkan, dan sentiasa memaafkan orang lain. Hati yang terdorong kepada yang positif. Hati yang mendorong kepada suka untuk membantu orang lain. 


Setengah daripada kita berfikiran kebahagian itu berpunca daripada faktor-faktor luaran yang dapat dilihat dari mata kasar seperti kebendaan, kemewahan, pangkat, cinta dan sebagainya. Silap. Bahagia itu ada dalam kita. Kita yang menciptanya. Semuanya terpulang pada diri sendiri.

Pendek kata, kebahagiaan itu adalah dari hati yang mengenal Tuhan. Itulah dia sebenar-benar bahagia. Apabila bahagia itu lahir dari dalam, ia akan terpancar sendiri di luaran. Inn syaa Allah. 


"The happiest people don't necessarily have the best of everything, 
they just make the best out of everything that comes their way"


~  Sinar